5. desember 2011

Grønn lue


Vi lærer litt av hvert av vår mandarin lærer, ikke bare språk. Det blir så vi skravler litt innimellom all kinesisken, og det er veldig koselig. Vi forteller litt om Norge og norsk kultur og hun forteller oss litt om kinesisk kultur. Her forleden dag spurte hun oss om vi hadde sett noen kinesere med grønn lue. Nei, vi kunne ikke komme på det. Da kunne hun fortelle at hvis man har på seg grønn lue, så betyr det at mannen din eller kona di er utro. De har nemlig ikke noe ord for utro her i Kina, så da kan man vist si noe sånt som: "jeg så kona di med grønn lue". Som da egentlig betyr: "jeg så kona di være utro". Ikke at hun faktisk hadde på seg grønn lue.  Jeg har jo med meg en grønn lue hit til Kina. Er vell best å hive den langt inn i skapet tror jeg. 
Jasså nissefar...!


- Marit



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar