15. september 2011

Laowai

Det er ikke sjeldent vi hører kinesere utbryte "Laowai!" etterfulgt av fnising, når de ser oss hvitinger. Laowai betyr altså utlending. Høyt og tydelig bekrefter de at det er en laowai i nærheten. De fniser og ler uten tanke for at det kan oppfattes som støtende. Jeg bryr meg ikke lengre så mye om det, men takker for at de er så snille å gjøre meg oppmerksom på at jeg er en laowai. Kjekt å vite, sier jeg, det var jeg jammen ikke klar over du! Det hadde jo vært mye værre om de sa det i en negativ tone. De synes jo bare vi laowai`er er litt rare og uvanlige. Små barn læres også opp til dette av foreldre og besteforeldre. Pussig. Men som sakt tidligere, diskresjon er ikke-eksisterende i Kina. Peking, glaning og kommentarer som ellers i verden kan oppfattes som litt negative, er altså helt OK her i Kina. Kinesere er brutalt ærlige, og kan spørre om de utroligste ting. "Hvorfor har du ikke barn, er det noe galt med deg?" osv. De er nysgjerrige, og ordet frekk finnes ikke i deres verden. Så det kan noen ganger være en aldri så liten utfordring å være laowai i Kina. Men det er viktig å ikke se på dette som en negativ ting, men som en kulturell forskjell. Sånn er det bare, og man får ta det med et smil. Jeg må derimot innrømme at det er ikke hver dag at det er like lett å ta det med et smil. Noen dager blir det bare litt mye. Samtidig så mener jeg at dette er en sunn ting for oss å oppleve. Vi får en smakebit på hvordan det er å være annerledes, og det er en erfaring vi bare har godt av.

Kinesisk paparazzi
- Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar