29. mars 2012

Shanghai

Forrige helg ble det en liten tur til Shanghai på oss igjen. Kaare måtte dit for å gjøre en jobb, og da ble jeg med på lasset. Jeg så for meg at jeg skulle være alene om dagene, rusle rundt for meg selv og se på den enorme byen. Men det slapp jeg. For jobben som Kaare trodde skulle ta 2-3 dager, tok en ettermiddag. Så da hadde vi  hele helgen til å utforske sammen.
Hurtigtoget fra flyplassen inn til byen var...ja, hurtig! 

 Det ble en aldri så liten tur på Ikea også, for å handle litt møbler. For vi skal nemlig flytte! Ned hele 3 etasjer. Våre danske venner Nanna og Brian skal flytte hjem til Danmark igjen, og vi overtar deres fine, lyse leilighet. Den er ikke møblert, så vi har gjort en avtale med vår nye husfrue om at vi handler møblene og hun betaler. Flott!! Da får vi det akkurat som vi vil. Og på ikea i Kina så sover man. Det er ihvertfall det kinesere gjør. De drar dit i helgene og tar seg en liten dupp enten i en sofa eller i en seng. Og vi kunne selvfølgelig ikke være noe dårligere...
Bevis bak til høyre

Vi liker Shanghai! Som skrevet før, så er det en by med kontraster. Her får du alt. Og jo mere vi rusler rundt i denne metropolen, jo mere liker vi den. Kunne jammen bodd her å vi. Det er enormt mye folk, og en travel by. Men rusler man litt utenom de store handlegatene og mere inn i bebyggelsen, så er det mye roligere. Og mere spennende. Det er mye å se i denne byen, både av moderne karakter og av ikke så moderne. Det er det som gjør den så spennende og fasinerende. Noen liker ikke Shanghai nettopp for at den er litt utypisk Kina.  Vi derimot liker den kontrasten.


Det er nesten umulig å ikke spise godt mens man er i Shanghai, for her florerer det av gode restauranter med alt man måtte ønske. Og en av dagene fant vi Paulaner Brauhaus. Da ble det ekte tysk pølse på Kaare og bondeomelett på meg, og med årets første utepils så var lykken fullkommen!


Vi fikk deilig vårvær hele helgen, og måtte kaste jakka siste dagen. I Kina er det et yrene folkeliv i parkene hver helg. Dette er fantastisk morsomt å se! Lørdag ruslet vi igjennom Fu Xing parken og fikk mang en slags underholdning. Her hadde jeg laget en liten video snutt, men den er helt umulig å få lastet opp. Så da får dere se den litt siden.

Her fiskes det gullfisk...litt pussig kanskje.
Liten frøken som er klar for bytur.

Ha en fin dag!

- Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar