26. mars 2012

Pausen er over...

..og det er på høy tid å oppdatere bloggen. Pausen var et resultat av datamaskin problemer og internett problemer i Kina. Men nå er jeg tilbake for de som måtte ønske å følge oss videre igjen.
Siden sist så har vi vært mye på tur. Jula tilbrakte vi Taiwan sammen venner fra Qingdao Hash. Sarah som er født og oppvokst i Taiwan, guidet oss rundt og det ble en flott tur.Vi fikk oppleve både hovedstaden Taibei og fjellområdet Alishan. Ingen ordinær julefeiring, men en tur vi ikke ville vært foruten. Taiwan er et Kina i miniatyr, minus alle dårlige vaner/manerer som spytting osv osv. Taiwan kan vi godt anbefale! Jeg skal ikke skrive så mye mere om Taiwan siden jeg har et drøss av bilder, og ikke klarer å bestemme meg for hvilke jeg skal vise her.


Alishan. Og vi måtte jo på toppen, nordmenn som vi er. Fantastisk utsikt!
Tja, spyl og føn kanskje. Skummelt å gå på do i Taiwan!
Nyttår ble feiret, det vil egentlig si ikke feiret, i Chongqing. Vi var altså på tur med gjengen fra kontoret til Kaare. Og siden kinesere har sin egen nyttårsfeiring litt senere i januar, så ble det heller ingen nyttårs feiring på oss i år. Jeg satt på hotell rommet å så tv-sendinger fra Beijing som faktisk hadde en feiring av vestlig nyttår. Da trillet det en liten tåre, og jeg følte meg veldig langt hjemme fra. Chongqing er en by jeg er veldig glad jeg ikke bor i. Den var grå og trist. Men hadde derimot en flott trehus bebyggelse hvor det skjulte seg mange små butikker som solgte alt fra spennende kinesisk små snacks til turist ræl. Gamlebyen i Chongqing likte vi også godt. Små gater som snor seg rundt i en labyrint, masse nips å få kjøpt, mat og ikke minst stinky tofy. Fysj, det lukter virkelig ille!
Vi fikk også en liten fjelltur på denne turen. Det vil si, vi ble transportert opp i en minibuss langs en svingete og ISETE vei...i 4 timer!!! Og det var 4 lange timer skal jeg si dere. Og for min del en smule stressende når jeg så isen som lå på veien. For som sagt før, vinterdekk har man ikke her. Men det gikk bra, og vi kom omsider fram. Men fram til hva, lurte vi på. Vi måtte bare le, for dette var et sørgelig syn for oss som kommer fra et ekte vinterland. Vi skulle nemlig opp å se på snøen på et fjell platå. Men saken var, at det var da ikke så mye snø å skryte av. Et tynt lite dekke. Men kineserne var i ekstase, og rullet rundt i det lille som kan kalles snø. God underholdning for oss vikinger fra kalde nord! På slike turer, er kinesere fasinerende flinke til å klemme inn mest mulig på kortest mulig tid. Vi fikk sett mye. Og nå et bilde dryss også her.


Etter kinesisk nyttår, dro vi en tur til Thailand. Det ble en deilig uke med snorkling, bading og ren livs nytelse.

Etter Thailand turen bestemte jeg meg plutselig for å dra en tur hjem til Norge. Egentlig ikke plutselig, men jeg dro før jeg hadde tenkt.  Jeg behøvde en pause, og den gjorde utrolig godt. Jeg kom tilbake til Kina med ny energi og følte faktisk at jeg kom "hjem".

Nå får det være slutt på dette lange innlegget. Jeg har flere på lager!

Ha en fin dag!

-Marit

1 kommentar:

  1. Thank you for sharing your journey. It is exstroudinary and a path I hope to take one day. China is facinating as is your blog. Thankyou, greeting from Australia.

    SvarSlett