6. juli 2011

Bortskjemt? Ja,takk!

"Er det viktig for deg med oppvaskmaskin i Kina?" Dette spørsmålet fikk jeg under en samtale om livet i Qingdao når jeg var hjemme i Norge. Og jeg må innrømme at jeg er en bortskjemt nordmann som elsker komforten som en oppvaskmaskin gir meg. Men om det er viktig for meg? Nei absolutt ikke! Jeg er norsk og ja jeg er bortskjemt. Det er vi alle hjemme i Norge. Og jeg må si at jeg elsker det bortskjemte og komfortable livet mitt i Norge. Rosa skyer eller ikke, jeg liker det. Viktig? tja...
Vi nordmenn er så opptatt av at vi skal klare alt selv. Vi har storsett 100% stilling, vi vasker huset vårt selv, steller hagen, lager mat, vasker klær og kjører selv. Vi er aktive på fritiden og driver gjerne med flere hobbyer. Vi er stolte av å mestre mest mulig på en kort dag. Sånn er det bare. Og da er det deilig med oppvaskmaskin og andre duppe dingser som letter hverdags stresset. For stressa, ja det er vi nordmenn. Det er kanskje prisen vi må betale for det høye tempoet vi har.
Stress er det lite av i Qingdao.Her lærer jeg å bli tålmodig og tolerant ovenfor en annen kultur og et annet levesett. Jeg lærer meg å sette ned tempoet uten å la meg stresse, og det er et kunststykke for en effektiv nordmann. Kina er annerledes på godt og vondt, akkurat som Norge er annerledes på godt og vondt for de som flytter dit. Jeg er heldig som for oppleve et så totalt annerledes land som Kina er. Ikke som turist, men som innbygger. Jeg er utlending her, og som utlending i Kina er man skjermet for mye. Jeg vil aldri helt kunne forstå hvordan livet til en kineser i Kina er. Som utlending så gjelder ikke alle regler for oss slik som det gjør for en innfødt. Sånn er det bare. Det er merkelig og vanskelig å forstå.  Men jeg må uansett passe meg for å ikke mene for mye på denne bloggen. Den kan bli stengt ned, og det vil jeg ikke.
Med dette oppholdet i Kina så vil jeg nok ikke sette mindre pris på mitt bortskjemte og komfortable, om dog noe stressende, liv hjemme i Norge. Horisonten vil være utvidet, erfaringer vil ha satt spor og verden kommer til å "se" annerledes ut for meg. Jeg er heldig! Jeg bor i Kina uten oppvaksmaskin, og det er greit.

 Ok, litt stress i hverdagen er det i Kina også

Ha en fin og stress fri dag!
- Marit


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar