3. oktober 2011

Høst og Kinesisk nasjonaldag

Nå har vi vært tilbake i Qingdao i en uke. Hadde en kjempe fin tur til Polen og  Tsjekkia. Vi fikk sol og blå himmel som bestilt, lufta var frisk og ingen glante på oss. Ingen "kjendis-status" i Europa altså. Fantastisk! Simon, Kaares kollega, kom med leverpostei, makrell i tomat og sjokolade fra Norge. Tror faktisk jeg hoppet og hvinte litt av glede. Så barnslig glad ble jeg. Syltetøy, salami og kjip ost er omtrent det som er å få tak i av pålegg her i Qingdao. Men, jeg klager ikke altså. Det kunne vært værre.


Nå er det fellesferie i Kina. I går, lørdag, ble 62-årsdagen for grunnleggingen av  Folkerepublikken Kina feiret ( Shi Yi ). Det er pyntet med flagg her og der, også er det jo så klart en fin anledning til å skyte opp litt raketter, som kinesere er så glade i. Og så er det jo sånn med offentlige fridager i Kina at hvis de havner på en lørdag eller søndag, så forskyves den til førstkommende ukedag. Dette for at de ikke skal gå glipp av en fridag. Flott ikke sant! Så i dette tilfelle så blir det da fri på mandag, tirdag og onsdag. Hvorfor det er 3 dager fri, vet vi ikke. Men det gjør jo ikke noe, fri er fri. I tillegg så "lar" de også folk få fri torsdag og fredag denne uken. Men de 2 dagene må jobbes inn neste lørdag og søndag. Hm, innviklet jeg vet. Kaare skal ikke ha helt fri. Det vil si, han kommer ikke til å være på kontoret men er tilgjengelig på telefon for kunder.

Vi feriet nasjonaldagen med å dra på Hash, som vi jo ofte gjør på lørdager. Denne gangen var vi harer igjen. Altså, vi la løypa. Det ble en kjempe fin hash dag. Og vi rakk akkurat hjem til å se et flott  1/2 times langt fyrverkeri show like ved der vi bor, som nok skulle markere avslutning på nasjonaldagen.

Denne lille frøkna har pynta seg til nasjonaldagen
Høsten er på vei til Qingdao nå. Lufta er frisk og deilige høstfarger titter så smått  fram mellom alt det grønne. Etter en vanvittig fuktig sommer så er det jammen deilig med frisk høstluft. Det har vært tøft for en trønder med en luftfuktighet på mellom 75-90% i mange måneder skal jeg si dere. Jeg er jo ikke vant med sånt.
Godt for huden, sier de....ja, og så da sier jeg!


- Marit, som nå har bodd i Kina i 6 mnd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar