20. oktober 2011

Lunsj og kostvaner

I går sendte Kaare meg dette bildet. Wufan sto det. Det betyr lunsj. Fysjogæsj!!! Og når han kom hjem, så fortalte han ivrig at han hadde spist sommerfugl larver og sikader. Og der sto jeg og lagde middag, mens magen vrengte seg. Jeg måtte pent be han stoppe den detaljerte forklaringen på larve lunsjen, hvis det skulle være noen sjangs for at jeg skulle få ned litt middagsmat. For når det kommer til kulinariske opplevelser av denne sorten, så er jeg den første til å innrømme at jeg er ei skikkelig pyse. Ikke har jeg behov for å smake på ekle insekter og ikke kommer jeg noen gang til å angre på at jeg ikke smakte. Det er ikke alt som er ment for å spises, mener jeg. Men det er ikke kineserne helt enig i. De ser et potensielt måltid i alt som kryper og går. Det er ikke mye som slipper unna kan du si. Kråker og skjærer er de imidlertid ikke så glad i. De får leve. Smaker sikker ikke så godt. Og jeg som forsto det slik at de synes det er ekkelt å spise hest ( som vi gjør i Norge), tok helt feil. Grunnen er at hest er for dyrt. De spiser esel i stede. Sikkert like seig som den er sta, tenker jeg. De spiser også hund. HUND folkens! Bissevovver! Jeg trodde ikke de gjorde det så lang nord i Kina, men joda det gjør de.

Velbekomme!
Og hvis dere lurer, så liker faktisk Kaare larver!!! Jada, det gjør han... Han påstår at det ikke smaker så aller værst. Så fint for han da, tenker jeg. Har jeg husket å kjøpe tannkrem mon tro...?!

Og her er litt mere snadder for den vågale. Eller vågale, og vågale fru Blom...dette er jo egentlig ikke så ille. Men litt morsomt er det. Sjokolade og potetgull , eller fiskebein og småkrabber til lørdagskos? Jeg vet hva jeg skal ha.



- Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar