3. mai 2011

Langhelg og vind i seilet

Vi har hatt langhelg her i Kina. Når en fridag havner på en helgedag i Kina, så forskyves fridagen slik at  man ikke skal gå glipp av den. Utrolig kjekt! Det er en regel Norge gjerne kunne vurdert også! Så da ble det langehelg og fri på mandag for Kaare. Og det har vi utnyttet. På fredag staset vi oss opp og dro på bar med andre expater for å se på bryllupet i England. For vår del var det mere mingling og nettverksbygging som lokket. Og det ble en veldig hyggelig kveld. På lørdag dro vi over bukta til Huangdao på besøkt til en norskt par som bor der, Tove og Helge fra Levanger. Kjempe koselig!Vi har avtalt at vi skal finne på noe til 17.mai, og det gleder vi oss til. Tove skriver også blogg, og den kan du lese her. Jeg kom over bloggen hennes før vi flyttet til Qingdao. Og den har vært en liten "guide" i hverdags utfordringer for meg. For å komme til Huangdao, så tok vi ferje. Og det var en liten opplevelse i seg selv. Siden det var lørdag og langhelg så skulle jo "alle" ut å reise. Ups, det hadde vi ikke tenkt på. Smekk fullt og lange køer på ferje kaia, med en små stressa og en smule klaustrofobisk Marit. Og det hjelper ikke akkurat på at man blir glant på som om man er en kjendis.Jeg er VELDIG glad jeg ikke er en kjent person. Vi får smake litt på den følelsen her i Kina, og den er ikke å anbefale. Vi bør vell bare sole oss i glansen mens vi kan, men jeg har ikke kommet dit enda. Men det kan jo være en viss fare for at jeg blir så vant med oppmerksomhet at jeg får problemer når jeg kommer hjem til Norge:-) 
Søndag var det seiling som sto på planen. Sammen med en hel gjeng fra rundt om i verden, dro vi ut med 3 båter og hadde et lite båt race. Kjempe morsomt! Det var bra med vind, mye sjø og masse action. Vi ble kjent med Jeppe fra Danmark, og han inviterte oss med på å seile trimaran på mandag. Det var ikke like mye vind som på søndag, så det ble en rolig men hyggelig tur på sjøen.
På vei inn igjen

Trimaran

Hver søndag er det muligheter for å ut å seile race for hvermansen. Det er deilig å være ute på sjøen, samtidig som man lærer å seile. Og vi kommer garantert til å bli med Jeppe ut med trimaranen flere ganger.

Vi har blitt kjent med mange andre expater nå, og det mangler ikke på invitasjoner. Så det er ingen fare for at vi skal bli ensomme her. Men så har vi også vært flinke til å hive oss med på det som skjer. Og for oss som liker både det ene og det andre av aktiviteter, så har det vært lurt. Det er et ganske så stort expat miljø her, med mindre grupperinger innad i miljøet. Det er noe for en hver smak, og vi trives med en god blanding.

Ellers så må jeg si at jeg var litt tidlig ute med å si at trafikkbilde ikke var så ille her...det er ILLE! Det virker som et salig kaos der trafikkregler kun er veiledende! Det er litt av en utfordring å bevege seg rundt som myk trafikant, og noen ganger ganske skremmende.Jeg skulle gjerne hatt et par øyne til, om ikke to par! De har et slags system, men hjelp for et system. Men alle er like ille, både bilister og fotgjengere. De er virkelig ikke redde for livet sitt noen av dem. Men det er jeg, og er derfor forsiktig:-)

Til neste gang behøver jeg litt hjelp til å tolke sikkerhets rutinene i heisen vår...noen som kan hjelpe? :-)


- Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar